آخرین اخبار

۱5 مهر روز کودک، محیط زیست و میراث فرهنگی/ کودکان را با محیط زیست و طبیعت آشنا کنیم/کودکان حلقه ی مفقوده ی مراقبت از محیط زيست

روز پانزدهم مهر، روز کودک و محیط زیست و میراث فرهنگی نامگذاری شده است.زمین ما امروز نیاز به کمک دارد و ایجاد فضایی برای شناخت و درک حساسیت خطراتی که “محیط زیست” را تهدید می‌کند، برای کودکان و نوجوانان بسیار ضروری است . آن‌ها می‌توانند بهترین سفیران برای هشیارسازی خانواده‌ها در قبال محیط زیست باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست،  درکشور ما، پانزدهم تا بیست و یکم مهرماه هفته‌ی ملی کودک نام گرفته است و روزهای این هفته، هر سال مطابق با موضوعات مرتبط با کودکان، نامگذاری می‌شود. 
کانون پرورش فکری کودكان و نوجوانان، مراسم اين هفته را با تكيه بر مسايلي همچون محيط‌زيست، قصه‌گويي، منظومه‌خواني و اجراهاي برنامه‌هاي سرگرم كننده و آموزنده، تدارك مي‌بيند.
عنوانِ روز پانزدهم مهر،" روز کودک و محیط زیست و میراث فرهنگی" است و در پوستر طراحی شده توسطِ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، درونمایه‌ي دوستي با طبيعت که نشانگرِ شادابي و نشاط و اولين گامِ ايجاد عشق و علاقه و مقدمه‌ي آموزش حفاظت از محيط زيست و احترام به همه‌ي زيستمندان است، خودنمايي مي‌کند.
 روز کودک در سطح بین المللی، در ۲۹ آبان ( ۲۰ نوامبر) برگزار می‌شود. انتخاب مناسبت‌های خاص در سطح بین المللی، بیانگر اهمیتِ موضوع است. 
تربیتِ کودکان، مهم‌ترين وظيفه و بزرگترين هدفِ جوامعِ بشري است چرا که جهان به دستِ انسان‌ها اداره مي‌شود. انسان از يک سو، خالقِ علم وتکنولوژي‌هاي سودمند و عاملِ  پيشرفت‌‌هاي شگرف و حيرت انگيز است، و از ديگرسو، تمام جنگ‌ها، ويراني‌ها و تخريبِ محيط زيست و جهانِ پيرامون ما، به دست او انجام مي‌شود. 
بنابراين روشن است که حاصلِ تربيتِ درست و به‌هنگام در کودكي، ترسيم تصويري زيبا و چشم نواز از جهاني است كه در اختيارِ انسان‌هاي پرورش يافته باشد. 
 مطالعات و تحقیقاتِ جدید نشان می‌دهد امروزه، روش‌های قدیمی و سنتیِ آموزش و پرورش در بسیاری از کشورها، پاسخگوي نيازِ آموزشي و تربيتيِ قرن بيست و يکم نبوده و نتيجه‌ي مطلوب و مورد نظر که پرورشِ نسلي خلاق، متفکر، ماهر و توانمند همراه با سوادِ محيط زيستي و برخوردار از فهمِ بوم‌شناختي از جهانِ پيرامون بوده را، به ارمغان نياورده است. 
به استنادِ اين تحقيقات، در برنامه‌ريزي‌ مدارس،ضروري است آموزش‌هاي مستقيم و رسمي، بعد از دوازده سالگي صورت بگيرد و قبل از آن، کودک  بدون دخالت‌هاي مستقيم با طبيعت و فضاي پيرامونش روبرو شده و تسهيلگر، در يافتن پاسخِ پرسش‌ها و درک و دريافت‌هايش، در کنار او باشد.  ارتباط کودك با طبيعت ، درست از همين نقطه و با اين هدف آغاز مي‌شود كه مهارت‌هاي موردِ نياز كودكان، از سال‌هاي نخستينِ زندگي، جوانه زده و به‌تدريج و به‌خوبي رشد كند. 
 از نمونه های موفق این نوع از تعلیم و تربیت، روشی است که به طور مثال در مدارس فنلاند، سوئد و سوییس به کار گرفته می‌شود که درشمارِ موفق‌ترین مدارسِ دنيا،  در تربيتِ گروه سني کودکان هستند. 
تجارب جهانی نشان می‌دهد که نهادینه شدن رفتارها و هنجارهای صحیح در همه‌ی موضوعات اجتماعی،  به‌ویژه در شیوه‌ي برخورد و رفتار با محيط زيست و طبيعت، از سنينِ کودکي و بافراهم آوردنِ شرايطي که عشق و علاقه را به صورت خودانگيخته در آنها ايجاد کند، رخ مي‌دهد.
 ازاين‌رو لازم است با ايجاد هماهنگي ميان آموزش و پرورش، مراکز آموزشي- فرهنگي و آموزش عالي با سازمان حفاظت محيط زيست،  و هم افزايي تمام تلاش‌ها و فعاليت‌ها، بتوانيم نقشِ موثري در تربيتِ نسلي کارآمد وآينده ساز ايفا کنيم.
https://doe.ir/portal/home/?news/196210/963034/1055667/%25DB%25B15-%25D9%2585%25D9%2587%25D8%25B1-%25D8%25B1%25D9%2588%25D8%25B2-%25DA%25A9%25D9%2588%25D8%25AF%25DA%25A9%25D8%258C-%25D9%2585%25D8%25AD%25DB%258C%25D8%25B7-%25D8%25B2%25DB%258C%25D8%25B3%25D8%25AA-%25D9%2588-%25D9%2585%25DB%258C%25D8%25B1%25D8%25A7%25D8%25AB-%25D9%2581%25D8%25B1%25D9%2587%25D9%2586%25DA%25AF%25DB%258C-%25DA%25A9%25D9%2588%25D8%25AF%25DA%25A9%25D8%25A7%25D9%2586-%25D8%25B1%25D8%25A7-%25D8%25A8%25D8%25A7-%25D9%2585%25D8%25AD%25DB%258C%25D8%25B7-%25D8%25B2%25DB%258C%25D8%25B3%25D8%25AA-%25D9%2588-%25D8%25B7%25D8%25A8%25DB%258C%25D8%25B9%25D8%25AA-%25D8%25A2%25D8%25B4%25D9%2586%25D8%25A7-%25DA%25A9%25D9%2586%25DB%258C%25D9%2585-%25DA%25A9%25D9%2588%25D8%25AF%25DA%25A9%25D8%25A7%25D9%2586-%25D8%25AD%25D9%2584%25D9%2582%25D9%2587-%25DB%258C-%25v
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
بيشتر